• 09173711690

  • شیراز خیابان ستارخان نبش کوچه ۱۳

فاز بلومینگ قهوه


فاز‌ بلومینگ

اول صبح است، روزتان را با یک فنجان قهوه تازه دم می خواهید شروع کنید. آیا باید مستقیم آب را روی قهوه آسیاب شده در فیلتر بریزید و تمام؟ اشتباه نکنید شما نمی توانید با یک بار آب ریختن فنجان قهوه دلنشینی را در دست داشته باشید!

این زمان است که شما با بلومینگ (Blooming) رو به رو هستید! فاز بلومینگ زمانی است که شما باید بستر قهوه را با آب داغ خیس کنید و ۳۰ ثانیه به قهوه اجازه دهید بلومینگ را بگذراند و استراحت کند.

 

چرا بلومینگ اتفاق می افتد؟

همانطور که گفته شد، بلومینگ همان زمانی شکل می گیرد که مقداری آب گرم روی بستر قهوه آسیاب شده در سرور می‌ریزید و قهوه شروع به پف کردن می‌کند، بالای سطح قهوه حباب ساخته می‌شود. دلیل این اتفاق به زمان رست شدن دانه های قهوه مربوط است؛ زمان رست، گاز دی اکسید کربن در بین دانه‌های قهوه گیر می‌کند. این گازها به آرامی از قهوه خارج می‌شوند. وقتی قهوه آسیاب می‌شود این گازها راحت‌تر و سریع‌تر آزاد می‌شوند. این همان دلیلی‌ست که وقتی روی بستر قهوه آب می‌ریزید، بستر قهوه پف می‌کند و به این فرآیند بلومینگ (blooming) گفته می‌شود.

 

به زبان ساده

بلومینگ زمانی‌ست که در ابتدا روی بستر قهوه آب ریخته می‌شود که یک سری حباب ساخته می‌شود و گازهای اضافه درون دانه های قهوه آسیاب شده خارج می‌شوند.

توجه داشته باشید! 

که گفتیم گازهای غیر ضروری! قطعا موقع دم آوری قهوه احتیاجی به گاز کربن دی اکسید نداریم. اگر این گازهای اضافی را خارج نکنید، تجربه خوبی از چشیدن قهوه نخواهید داشت.

 

 

چرا باید مطمئن شم قهوم مرحله بلومینگ را گذرانده؟

مهم است که زمان دم آوری، قهوه آسیاب شده به طور یکنواخت خیس باشد. این اتفاق لازم است تا آب، ذرات قهوه را تحریک کند و در آخر طعم و بو و آرومای قهوه به خوبی نشان داده شود.

زمانی که بلومینگ را نادیده می‌گیرید، گاز کربن دی اکسید از استخراج قهوه و خیس شدن یکنواخت ذرات قهوه جلوگیری می کند.

پس…

ما به شما توصیه می کنیم زمانی که سطح بستر قهوه در فیلتر را خیس می کنید، ۳۰ ثانیه صبر کنید و اجازه دهید گازهای اضافی از ذرات قهوه خارج شوند. در این زمان اگر به سطح قهوه دقت کنید، زمانی که حباب های کمتری ایجاد می‌شود و گاز از قهوه خارج شده همان زمانی است که می‌توانید به آب ریختن ادامه دهید.

ناگفته نماند، گاز کربن دی اکسید به قهوه یک طعم نامطلوب و اسیدی می دهد. این اتفاق برای اول صبح، شروع خوبی را برای شما رقم نمی زند.

در نظر داشته باشید، همیشه حباب های قهوه زیاد نیستند و این گازهای گیر کرده بین ذرات قهوه شما به نوع قهوه و تازگی قهوه بستگی دارد. همچنین چقدر زمان از رست شدن قهوه می‌گذرد، مهم است.

 

قهوه چطور در فاز بلومینگ قرار می گیرد؟

قطعا بلومینگ اولین مرحله در دم آوری قهوه است، شما باید در نظر داشته باشید که آبی که برای بلومینگ استفاده می کنید در طعم نهایی کا‌پ شما تاثیر خواهد داشت.

نکته مهم اینجاست که بلومینگ باید در زمان کلی دم آوری محاسبه شود نه اینکه ۳۰ ثانیه به زمان دم آوری اضافه کنید، اگر به این موضوع اهمیت ندهید با استخراج بیش از اندازه مواجه می شوید.

 

  1. توجه کنید که سطح قهوه شما به خوبی صاف باشد، مهم نیست چه دستگاهی برای دم آوری استفاده کنید، چه V60 باشد، چه ایرو‌پرس یا فرنچ‌پرس، شما باید حواستان باشد که زمانی که قهوه شما خیس می شود به کناره‌های دستگاه نچسبد یا ذرات درون هم گلوله نشوند. برای جلوگیری از بهم چسبیدن و انباشته شدن ذرات قهوه آسیاب شده، چند ضربه به اطراف فیلتر بزنید.
  2. زمانی که دمای آب به دمای مورد نظر رسید (بهترین دما بین 91° درجه تا 96°) به اندازه دو برابر دوز قهوه آسیاب شده، روی قهوه بریزید. برای مثال، ۶۰ گرم آب داغ با ۳۰ گرم قهوه یا ۱۰۰ گرم آب با ۵۰ گرم قهوه. اگر دوز نمی کنید می توانید به آرامی و دورانی آب را روی بستر قهوه طوری بریزید که تمام سطح قهوه کاملا یکسان خیس شود.
  3. بهترین نوع کتری، کتری های Gooseneck هستند که برای دم آوری بشدت پیشنهاد میکنیم، پس از استفاده ۳۰ ثانیه کنار بگذارید و اجازه دهید مرحله بلومینگ قهوه شما به خوبی بگذرد.
  4. در ادامه قهوه را مثل همیشه که دم می کنید، روی قهوه در فیلتر آب بریزید.

حالا که به راحتی مراحل را گذراندید، به چند نکته در ادامه توجه کنید:

فیلتر را بگردانید

اگر مراحل بالا را به درستی انجام داده‌اید، نباید نگران به هم زدن فیلتر خود در مرحله بلومینگ باشید. با این حال، اگر به عنوان مثال، کتری Gooseneck نداشته‌اید و به طور تصادفی آب داغ را به طور نامساوی روی بستر قهوه ریخته‌اید، نگران نباشید، راه حل مناسبی برایتان سراغ داریم.

فیلتر را به آرامی بردارید، مطمئن شوید که هنوز دقیقاً بالای قهوه‌ساز یا لیوان شما قرار دارد. سپس، فیلتر را به آرامی حدود ۲-۳ بار بچرخانید تا قهوه آسیاب شده و آب به طور یکنواخت مخلوط شوند. فیلتر را دوباره سر جایش بگذارید و می‌توانید ادامه دهید.

مراقب باشید مخلوط را بیش از حد به شدت یا بیش از حد نچرخانید، زیرا در این صورت مشکل جدیدی به نام "تحریک ناخواسته" ایجاد می‌کنید که منجر به استخراج بیش از حد قهوه و طعم تلخ آن می‌شود. تنها هدف شما این است که مطمئن شوید آب داغ به طور یکنواخت در سراسر بستر قهوه نفوذ کند.

از ترازو و تایمر دیجیتال برای قهوه استفاده کنید.

داشتن یک ترازو قهوه خوب چه ارزش بالایی در هر دم‌آوری برای شما خواهد داشت. البته، می‌توانید با گوشی خود زمان دم‌آوری را اندازه بگیرید و یک ترازو جداگانه داشته باشید، اما داشتن یک ترازو قهوه اختصاصی که بتواند به دقت وزن دم‌آوری شما را اندازه بگیرد و به طور همزمان زمان کل را اندازه گیری کند، یک تجربه متفاوت است.

این قابلیت به شما کمک می کند زمان بلومینگ و مقدار آبی که برای بلومینگ به کار می‌برید را بسنجید.

فاز بلومینگ در موکا مستر

موکا مستر یک دستگاه قهوه‌ساز قطره‌ای اتوماتیک است و یکی از بهترین‌های صنعت است.

این دستگاه آب را طوری روی بستر قهوه می‌ریزد که مرحله بلومینگ به خوبی انجام شود، بنابراین آب را به صورت پالسی می‌ریزد و گهگاه متوقف می‌شود تا به قهوه اجازه دهد زمان بلومینگ را بگذراند. شما می‌توانید موکا مستر را به حال خود بگذارید و بدانید که همچنان یک فنجان قهوه خوشمزه خواهید داشت. اما، برای برخی از مدل‌ها که می‌توانید دریچه فیلتر را باز یا بسته کنید، می‌توانید به صورت دستی بلومینگ را کنترل کنید.

 

تاثیر درجه رست و تاریخ رست در بلومینگ

گاهی اوقات ممکن است متوجه بلومینگ زیادی شوید که در آن بستر قهوه تقریباً دو برابر اندازه‌اش می‌شود. و در مواقع دیگر، ممکن است بستر تنها چند حباب ناچیز بیرون دهد و تمام شود. میزان بلومینگی که مشاهده می‌کنید به نوع قهوه‌ای که استفاده می‌کنید بستگی زیادی دارد، به ویژه به پروفایل برشته‌کاری آن و تعداد روزهایی که از زمان برشته‌کاری گذشته است.

 

قهوه‌های لایت رست

دانه‌های قهوه با برشته‌کاری سبک معمولاً بلومینگ کمتری دارند. چون مدت زمان برشته‌کاری آنها کمتر است، تجمع گاز دی‌اکسید کربن کمتری دارند بنابراین بلومینگ آنها شدت نخواهد داشت. بنابراین می‌توانید زمان بلومینگ خود را متناسب با این اتفاق تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر قهوه پس از ۱۵ ثانیه به طور کامل حباب زدن را متوقف کرد، نگران نباشید که زمان بلومینگ را ۱۰ ثانیه زودتر متوقف کنید. نمی‌خواهید که آنجا بنشینید و کاری نکنید – از دست رفتن حرارت مسئله مهمی است که باید در نظر بگیرید!

 

قهوه‌های دارک رست

قهوه‌های دارک رست، تمایل بیشتری به حباب زدن دارند. زمانی که قهوه زمان بیشتری را در برشته‌کاری یا رست بگذراند، حجم گازهای کربن دی اکسید بیشتری در خود حبس می‌کند. اما این موضوع فقط در صورتی صدق می‌کند که دانه‌ها هنوز تازه باشند. گازهای محبوس در قهوه دارک رست سریع تر از لایت رست‌ها خارج می شوند، برای مثال اگر ۲ هفته از رست قهوه بگذرد، بلومینگ کوتاهی حتی نسبت به قهوه لایت رست که به همان اندازه از زمان رست آن گذشته، مشاهده می کنید. 

به همان سرعتی که گازهای کربن دی اکسید از دانه های دارک رست خارج می شوند، آروماتیک‌ها هم از دانه‌های قهوه فرار کرده‌اند.

در نهایت، زمان خرید قهوه، همیشه قهوه را بر اساس تاریخ رست بخرید نه تاریخ انقضا! تاریخ رست، تازگی دانه قهوه را برای شما مشخص می کند نه تاریخ انقضا! هدف فروش قهوه‌های سوپرمارکتی مثل استارباکس یا نستل و قهوه‌های برند، متفاوت است؛ به این صورت که ترجیح میدهند فروش کمی بالاتری داشته باشند نه کیفی.

کیفیت قهوه‌های سوپرمارکتی و فوری، با تاریخ انقضای یک ساله، به قدری پایین است که ذرات قهوه تمام طعم و آرومای خود را از دست داده‌اند.

 

به طور خلاصه…

۳۰ ثانیه وقت دادن به قهوه برای بلومینگ عالی، ارزشش را دارد. این کار باعث می‌شود بستر قهوه به طور یکنواخت خیس شود، که به نوبه خود، فنجانی خوش‌طعم‌تر، متعادل‌تر و خوشایندتر به شما می‌دهد. دلیل خوبی وجود دارد که باریستاها هرگز از این مرحله صرف نظر نمی‌کنند و اگر قهوه تازه رست شده را از یک رستری تخصصی تهیه می‌کنید، باید بلومینگ را به عنوان بخشی از روال روزانه خود بپذیرید. نه تنها تماشای پف کردن بستر قهوه بسیار لذت‌بخش است، بلکه قهوه‌ای بسیار بهتر نوش جان خواهید کرد.

جدیدترین ها

مشاهده همه

دیدگاه شما (0)


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما

واتساپ